0.00
Skrzynki mailowe to najsłabsze ogniwo w bezpieczeństwie firm. Według nowego raportu F-Secure1 ponad jedna trzecia cyberataków na przedsiębiorstwa dotyczy poczty elektronicznej - w postaci phishingu (16% ogółu cyberzagrożeń), jak również złośliwego oprogramowania przesyłanego w załącznikach maili (18%). Najczęstszym pojedynczym źródłem ataków (21% przypadków) było wykorzystanie przez hakerów luk w zabezpieczeniach sprzętu i oprogramowania w firmowej sieci.
09-03-2018 WięcejDwie trzecie firm w Polsce uważa, że ma lepsze cyberzabezpieczenia niż ich konkurencja
43% osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT w działających w Polsce firmach jest przekonanych o wysokim poziomie swoich rozwiązań ochronnych - wynika z badania przeprowadzonego przez Fortinet. Pomimo tego w ciągu ostatnich dwóch lat naruszeń bezpieczeństwa doświadczyło aż 95% przedsiębiorstw w Polsce.
68% respondentów jest zdania, że zabezpieczenia w ich firmach są lepsze niż w innych przedsiębiorstwach działających w tej samej branży. Jedynie 6% badanych przyznaje, że ich zabezpieczenia pozostają w tyle za konkurencją. Uczestnicy badania odpowiedzieli także, jakie były dla nich kluczowe inwestycje w bezpieczeństwo w 2017 roku. Najwięcej, bo 30% wskazało na wprowadzenie nowych rozwiązań i usług bezpieczeństwa. Dla 16% badanych było to natomiast wdrożenie zasad i procesów bezpieczeństwa, dla 8% - aktualizacja dotychczasowych rozwiązań. Tylko 5% badanych wymieniło szkolenia pracowników.
Świadomość pracowników to podstawa bezpieczeństwa
Respondenci wskazali, że 37% przypadków naruszenia bezpieczeństwa w ciągu ostatnich dwóch lat było efektem socjotechniki, ataków ransomware oraz phishingu. W związku z tym, w 2018 roku 65% firm planuje wdrożenie programów edukacyjnych dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa informatycznego. - Ten wynik odzwierciedla rosnącą świadomość faktu, że znaczna część naruszeń spowodowana jest nieostrożnością, niewiedzą bądź ignorancją pracowników - komentuje Jolanta Malak, regionalna dyrektor Fortinet na Polskę, Białoruś i Ukrainę.
Warto podkreślić, że 45% respondentów zapytanych o to, co inaczej zrobiłoby w swojej dotychczasowej karierze zawodowej, odpowiedziało, że zainwestowałoby więcej w szkolenia podnoszące świadomość bezpieczeństwa wśród pracowników.
Kolejnym ważnym zadaniem dla decydentów IT jest ochrona dostępu do sieci. Tylko 35% z nich twierdzi, że ma pełną widoczność i kontrolę nad wszystkimi podłączonymi do niej urządzeniami. Natomiast 45% badanych uważa, że ma kontrolę nad wszystkimi pracownikami użytkującymi sieć.
Ten brak pewności co do pełnej kontroli sieci pokazuje, że jest to obszar, który powinien być potraktowany priorytetowo przez zarząd. Jednak tylko 15% firm planuje wdrożenie w 2018 roku tak podstawowego środka bezpieczeństwa jak segmentacja sieci. Bez tego złośliwe oprogramowanie raz do niej wprowadzone, będzie mogło z łatwością się tam rozprzestrzeniać.
Kto według zarządu ponosi odpowiedzialność za naruszenia bezpieczeństwa?
Co ciekawe, w 58% przypadków naruszenia bezpieczeństwa zarząd w pierwszej kolejności obwiniał dział IT - albo konkretną osobę (12%), albo cały zespół (46%). Pracownicy spoza działu IT byli obwiniani za 23% przypadków naruszeń.
Tymczasem ciągle wzrasta popularność IoT oraz BYOD (Bring Your Own Device), a coraz powszechniejsze wykorzystanie aplikacji chmurowych oraz zjawisko shadow IT sprawiają, że dział IT nie może być wyłącznie odpowiedzialny za bezpieczeństwo. W coraz większym stopniu za ten obszar odpowiadają także pozostali pracownicy firmy.
Metodologia badania
Badanie Fortinet Global Enterprise Security Survey 2017 zostało przeprowadzone na zlecenie Fortinet przez niezależną firmę badawczą Loudhouse w celu przeanalizowania postaw wobec cyberbezpieczeństwa w biznesie w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Globalna ankieta skierowana do osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w kwestiach informatycznych, które mają w firmach także wpływ na bezpieczeństwo informatyczne, objęła 1801 anonimowych respondentów z 15 krajów (Stany Zjednoczone, Kanada, Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Włochy, RPA, Polska, Korea, Australia, Singapur, Indie, Hong Kong i Indonezja) oraz z Bliskiego Wschodu. Respondenci internetowej ankiety nie znali celu ani sponsora badania.
Zabezpiecz swoje dane - Zdarzenia utraty danych rosną z roku na rok, czego wynikiem są straty finansowe dla firm na całym świecie. Wiele zdarzeń utraty danych spowodowanych jest przez zaufanych pracowników, którzy często wysyłają poufnych dane do niezaufanych stref, celowo lub przez przypadek. Fortinet DLP używa wyrafinowanych metod porównywania wzorców i tożsamości użytkownika w celu wykrywania i zapobiegania nieautoryzowanemu presyłaniu poufnych informacji i plików za pośrednictwem sieci. Funkcje Fortinet
Podczas gdy wielu administratorów sieci inicjuje projekty migracji do protokołu IPv6, inni specjaliści ds. informatyki nie wiedzą, od czego zacząć. W pierwszej części niniejszego biuletynu opisano znaczenie zabezpieczenia sieci przed zagrożeniami związanymi z protokołem IPv6 na długo przed dopuszczeniem w niej ruchu IPv6. W dalszej części przedstawiono kolejne etapy konieczne do rozpoczęcia zabezpieczania sieci w fazie przejściowej IPv4/IPv6.
Bezpieczeństwo środowiska wirtualnego - Wirtualne urządzenia FortiGate UTM oraz wirtualne domeny umożliwiają wdrożenie skonsolidowanego bezpieczeństwo sieci w celu ochrony infrastruktury wirtualnej. Zwiększają one widoczność i kontrolę nad komunikacją w środowisku zwirtualizowanym.
Unified Threat Management (UTM) - to skonsolidowana platforma zapewniająca bezpieczeństwo w urządzeniach Fortigate. Umożliwia ochronę sieci za pomocą najszybszych na rynku technologi zaimplementowanych w zaporze ogniowej. Fortigate daje również swobodę rozmieszczenia najszerszego zakresu dostępnych technologii bezpieczeństwa, dopasowanych do dynamicznego środowiska sieciowego.
Zapora ogniowa
ICSA Labs Certified (Corporate Firewall)
NAT, PAT, Transparent (Bridge)
Tryb routingu (RIP, OSPF, BGP, Multicast)
Policy-Based NAT
Virtual Domains (NAT/ Tryb Transparent)
Rozwój infrastruktury teleinformatycznej w Polsce w ciągu ostatnich lat nie tylko umożliwił sektorowi finansowemu zbudowanie nowych kanałów dostępu do potencjalnego klienta, ale również zredukował koszty jego obsługi. Ale po 10 latach bankowości elektronicznej na rynku detalicznym okazało się, że modele kosztowe poszczególnych banków w tym obszarze obsługi klienta są bardzo podobne, co utrudnia zbudowanie przewag konkurencyjnych. Główne obszary doskonalenia to koszty rozwoju i utrzymania aplikacji,
Stop infekcjom i złośliwemu oprogramowaniu - Infekcje atakujące serwery oraz stacje robocze przedsiębiorców, agencji rządowych oraz dostawców usług generują koszty liczone w milionach dolarów każdego roku. Wymaga to poświęcenia dużej ilości czasu w celu usunięcia wirusów z punktów końcowych i serwerów, jednakże organizacja i tak może stracić cenne dane przez programy szpiegujące i boty, wysyłające niepostrzeżenie informacje na zewnątrz sieci. Ponadto, niektóre wirusy są w stanie "wyłączyć" całą sieć oraz sk
FortiClient umożliwia zdlanym użytkownikom zestawić bezpieczne połączenie gdziekolwiek się znajdują.
Stop dla spamu - Niepożądane wiadomości w formie spamu kosztują korporacje i agencje rządowe miliardy dolarów rocznie. Pracownicy spędzają czas na sortowaniu i usuwaniu spamu z ich poczty elektronicznej, podczas gdy serwery i sieci muszą borykać się z dodatkowym ruchem. Ponadto, e-maile spamowe są najbardziej popularnym środkiem, za pomocą którego boty propagują, często szkodliwe oprogramowanie i linki do nieodpowiednich stron.
Systemy zabezpieczeń i urządzenia wirtualne firmy Fortinet pozwalają instytucjom edukacyjnym zabezpieczyć swoją infrastrukturę sieciową klasy enterprise, jednocześnie gwarantując uczniom i studentom łatwość dostępu niezbędną do efektywnej nauki. Skanowanie w czasie rzeczywistym zawartości przesyłanej za pomocą poczty elektronicznej, komunikatorów internetowych oraz narzędzi transferu w sieci Web i transferu plików umożliwia blokowanie wirusów, robaków, złośliwych stron internetowych, ataków mających na celu
Bezpieczeństwo punku końcowego - Punkt końcowy to pojedyncze urządzenia lub system komputerowy, który działa jako klient sieci. Wspólne punkty końcowe to komputery stacjonarne, laptopy, smartphone, tablety i specjalistyczne wyposażenie, takie jak czytniki kodów kreskowych, terminale bezprzewodowe. Endpoint Security zawiera wszystkie elementy umożliwiające zabezpieczenie punktów końcowych. Środki te obejmują określanie ryzyka niezbędnego do ochrony punktów końcowych również przed nimi samymi.
Kompleksowe rozwiązanie z dziedziny bezpieczeństwa informatycznego mające na celu zapewnienie spełnienia wymogów zgodności ze standardem PCI (ang. Payment Card Information), jakie stawiają instytucje finansowe, detaliści i dostawcy usług przetwarzający dane posiadaczy kart kredytowych.