0.00
Skrzynki mailowe to najsłabsze ogniwo w bezpieczeństwie firm. Według nowego raportu F-Secure1 ponad jedna trzecia cyberataków na przedsiębiorstwa dotyczy poczty elektronicznej - w postaci phishingu (16% ogółu cyberzagrożeń), jak również złośliwego oprogramowania przesyłanego w załącznikach maili (18%). Najczęstszym pojedynczym źródłem ataków (21% przypadków) było wykorzystanie przez hakerów luk w zabezpieczeniach sprzętu i oprogramowania w firmowej sieci.
09-03-2018 WięcejDwie trzecie firm w Polsce uważa, że ma lepsze cyberzabezpieczenia niż ich konkurencja
43% osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT w działających w Polsce firmach jest przekonanych o wysokim poziomie swoich rozwiązań ochronnych - wynika z badania przeprowadzonego przez Fortinet. Pomimo tego w ciągu ostatnich dwóch lat naruszeń bezpieczeństwa doświadczyło aż 95% przedsiębiorstw w Polsce.
68% respondentów jest zdania, że zabezpieczenia w ich firmach są lepsze niż w innych przedsiębiorstwach działających w tej samej branży. Jedynie 6% badanych przyznaje, że ich zabezpieczenia pozostają w tyle za konkurencją. Uczestnicy badania odpowiedzieli także, jakie były dla nich kluczowe inwestycje w bezpieczeństwo w 2017 roku. Najwięcej, bo 30% wskazało na wprowadzenie nowych rozwiązań i usług bezpieczeństwa. Dla 16% badanych było to natomiast wdrożenie zasad i procesów bezpieczeństwa, dla 8% - aktualizacja dotychczasowych rozwiązań. Tylko 5% badanych wymieniło szkolenia pracowników.
Świadomość pracowników to podstawa bezpieczeństwa
Respondenci wskazali, że 37% przypadków naruszenia bezpieczeństwa w ciągu ostatnich dwóch lat było efektem socjotechniki, ataków ransomware oraz phishingu. W związku z tym, w 2018 roku 65% firm planuje wdrożenie programów edukacyjnych dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa informatycznego. - Ten wynik odzwierciedla rosnącą świadomość faktu, że znaczna część naruszeń spowodowana jest nieostrożnością, niewiedzą bądź ignorancją pracowników - komentuje Jolanta Malak, regionalna dyrektor Fortinet na Polskę, Białoruś i Ukrainę.
Warto podkreślić, że 45% respondentów zapytanych o to, co inaczej zrobiłoby w swojej dotychczasowej karierze zawodowej, odpowiedziało, że zainwestowałoby więcej w szkolenia podnoszące świadomość bezpieczeństwa wśród pracowników.
Kolejnym ważnym zadaniem dla decydentów IT jest ochrona dostępu do sieci. Tylko 35% z nich twierdzi, że ma pełną widoczność i kontrolę nad wszystkimi podłączonymi do niej urządzeniami. Natomiast 45% badanych uważa, że ma kontrolę nad wszystkimi pracownikami użytkującymi sieć.
Ten brak pewności co do pełnej kontroli sieci pokazuje, że jest to obszar, który powinien być potraktowany priorytetowo przez zarząd. Jednak tylko 15% firm planuje wdrożenie w 2018 roku tak podstawowego środka bezpieczeństwa jak segmentacja sieci. Bez tego złośliwe oprogramowanie raz do niej wprowadzone, będzie mogło z łatwością się tam rozprzestrzeniać.
Kto według zarządu ponosi odpowiedzialność za naruszenia bezpieczeństwa?
Co ciekawe, w 58% przypadków naruszenia bezpieczeństwa zarząd w pierwszej kolejności obwiniał dział IT - albo konkretną osobę (12%), albo cały zespół (46%). Pracownicy spoza działu IT byli obwiniani za 23% przypadków naruszeń.
Tymczasem ciągle wzrasta popularność IoT oraz BYOD (Bring Your Own Device), a coraz powszechniejsze wykorzystanie aplikacji chmurowych oraz zjawisko shadow IT sprawiają, że dział IT nie może być wyłącznie odpowiedzialny za bezpieczeństwo. W coraz większym stopniu za ten obszar odpowiadają także pozostali pracownicy firmy.
Metodologia badania
Badanie Fortinet Global Enterprise Security Survey 2017 zostało przeprowadzone na zlecenie Fortinet przez niezależną firmę badawczą Loudhouse w celu przeanalizowania postaw wobec cyberbezpieczeństwa w biznesie w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Globalna ankieta skierowana do osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w kwestiach informatycznych, które mają w firmach także wpływ na bezpieczeństwo informatyczne, objęła 1801 anonimowych respondentów z 15 krajów (Stany Zjednoczone, Kanada, Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Włochy, RPA, Polska, Korea, Australia, Singapur, Indie, Hong Kong i Indonezja) oraz z Bliskiego Wschodu. Respondenci internetowej ankiety nie znali celu ani sponsora badania.
Odnowienie serwisu FortiGuard przedłuża gwarancję oraz obejmuje urządzenie FortiGate 60E systemem wymiany 24x7, odnawia licencje FortiGuard na content filtering, antyspam z antywirus itd. przez 1 rok.
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiGate 30E zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 1 rok.
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiGate 50E zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 1 rok.
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiGate 200E zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 3 lata.
Stop infekcjom i złośliwemu oprogramowaniu - Infekcje atakujące serwery oraz stacje robocze przedsiębiorców, agencji rządowych oraz dostawców usług generują koszty liczone w milionach dolarów każdego roku. Wymaga to poświęcenia dużej ilości czasu w celu usunięcia wirusów z punktów końcowych i serwerów, jednakże organizacja i tak może stracić cenne dane przez programy szpiegujące i boty, wysyłające niepostrzeżenie informacje na zewnątrz sieci. Ponadto, niektóre wirusy są w stanie "wyłączyć" całą sieć oraz sk
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiGate 90E zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 1 rok.
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiAP-112D zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 1 rok.
Odnowienie serwisu FortiCare dla urządzenia FortiWifi 60E zapewniające wymianę 24x7 oraz aktualizację oprogramowania przez 1 rok.
Stop nieautoryzowanemu dostępowi - Fortinet IPS chroni sieć przed zagrożeniami zarówno znanymi jak i nieznanymi, blokując ataki, które mogłyby wykorzystać luki w zabezpieczeniach sieci i niezaktualizowanych systemach. Fortinet rozumie, że firma lub sieć usługodawcy wspiera wiele różnych aplikacji, protokołów i systemów operacyjnych w tym samym czasie. Ta zróżnicowana infrastruktura może skomplikować utrzymanie serwerów i urządzeń sieciowych, w wyniku podatności na zagrożenia.
Zabezpieczanie infrastruktury - Każde przedsiębiorstwo posiadające dostęp do Internetu i intranetu, instaluje zaporę ogniową, aby zapobiec uzyskiwaniu dostępu do swoich zasobów oraz do kontrolowania zewnętrznych zasobów do których mają dostęp użytkownicy. Firewall, ściśle współpracuje z innymi elementami infrastruktury sieciowej, sprawdza każdy pakiet sieciowy i decyduje czy przekazać go w kierunku miejsca przeznaczenia. Zapora jest często instalowana w specjalnie wyznaczonym urządzeniu sieciowym oddzielony
FORTIGATE to zintegrowany system bezpieczeństwa dostarczający funkcjonalności: firewall, VPN, antywirus, IPS (ochrona przed atakami), filtrowanie treści WWW, ochrona przed spamem, DLP (ochrona przed wyciekiem informacji poufnej), kontrola aplikacji, optymalizacja pasma, kontroler sieci bezprzewodowych, mocne uwierzytelnianie. Produkty Fortigate bazują na dedykowanych układach sprzętowych przyspieszających proces filtrowania treści oraz obsługi ruchu. Platforma może być implementowana zarówno w trybie router
Stop zagrożeniom ze strony aplikacji internetowych - Aplikacje internetowe to aplikacje wykorzystują przeglądarkę internetowa jako klienta. Aplikacje równie proste jak okno do wysyłania wiadomości lub portal do wyrażania opinii wymagający logowania czy też skomplikowana aplikacja internetowa w postaci edytora tekstów czy też arkusz kalkulacyjny, również definiowane są jako aplikacji internetowa. Technologie internetowe przeżywają dynamiczny rozwój przez co również rodzime aplikacje są coraz bardzie integrow